مختارات الحرافيش و همسات استثنائية الاليكترونية بقلم / / وداد مظلوم / محمودبكرشلطف / المحامية رسمية رفيق طه / هههههههههههه رباعية ...على عوض / بقلمي الشاعر*(جمال عشا)* / ساهر الاعظمي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ / محمد عطيه محمد / ماهر البساطي.. / توقيع....عبد القادر زرنيخ ياسر شرف / الشاعر يسرى خليفة / الاستاذ جليل الشمري / بقلمى عبدالمنعم عدلي / بقلمي/ عاطف حارس نور Olever Twest

سألت عنهم
البحر والسهل والجبل
والنجم والغيم والقمر
الزرع والورد والشجر
والشمس عند الشفق
وتعوذت برب الناس
والفلق عند الغسق
حتى العرافين والمنجمين
ولو كذبوا من البشر
علني أعرف عنهم خبر
اضناني السهد والضجر
والشوق أحرقني بلظاه
أحتضر واعاني الوهن
كانوا لي الماء والنفس
على غيابهم صرت على
قيد الخطر ..!!
بقلم /  وداد مظلوم 
************** 
أيتها الملكة ..فارس أنا غزوت
الممالك..حطمت أسوار القلاع
وتهاوت تحت وطأة سيفى
حصون...معاركى ملاحم تُحكى

لم أنهزم يوماًبسيف،لكن عيناك
هزمتنى بنظرة ،عدلت من السهام
ألف،وأسرتنى منك إبتسامة أصابت
موضع الضعف...فهلا عقدنا هدنة
وعقدنا مع الحب حلف؟
Olever Twest 
**************

الاقصى.....محمودبكرشلطف
اراك من مكاني هذا
وفي زماني هذا
وكل الازمنه

منذ وجدت الارض
الى نهايه الكون
شامخا
يصدرمنك النور الى عنان السماء
تحفك الملائكه
وارواح الشهداء
تصرخ ليلها....ونهارها
يااقصى
دمعك وعطرك
دماء الشهداء...وعطرالياسمين
ورائحه محمد الرسول
من ليله الاسراء
لازالت تعطر سماؤك
وموطئ الانبياء
من ادم الاول الى سيدالانبياء
لازالت تعانق
ارضك
وتستنهض الغافلين
للطهر من الغاصبين
ودماء زكيه....لازالت
كحمائم..ترفرف على سطحك
على جدرانك
وتنشد وتقول
يااولى القبلتين وثالث الحرمين
اصرخ....الله اكبر
جرحي ينزف
الم يان لي ان افرح
بعوده جديده لابن الخطاب
وصلاح الدين
ينهض من مرقده
ليحرر ارض فلسطين
ويقبل ارضك يااقصى
ويعود الاسلام من جديد
وتغني امهات الشهداء والاسرى
حلم العوده
ويرفرف على القبه علم فلسطين
بلون خضار الارض...وفرح التحرير
للاقصى وكل فلسطين
محمودبكرشلطف
*************

 الهوى
يزورني طيفك فيحملني من بين حنايا الشوق والحنين إلى حرقة في القلب يقيدها لقاء فرح 
حبيبي أنت شراع بحر يتلاطم الموج على صخرة اسمك فاحملني إلى سفر الهوى واتركني وهواك أقبل أيامي
أنا وأنت ورموش الهوى والشوق ترفرف طيرا" –تحضننا –
تناجينا –تداعبنا –تجافينا –ترسم منا عشقا وهياما
هذا قلبي على نافذة حبنا
عصفور وجد وحنين يغني للعشق أغانينا
هذا صدري على باب اللوعة
طبيب حب يخيط جرح الهوى
حبي فوق الحب ---فدعني استرخي على ضفافك
انشد مواويلي –أغفو على أمواج الفرح
واسقي صحراء عطشي بعينيك ---فإن هطل قربك تورق نخلة الأمل في دمي
أهواك والهوى في شوقي يقتل فكن طيرا يرفرف على قلبي يغزل العش والسكن
حبيبي أهواك ولست أخشى من الهوى صدقه
------------ صباح النور
المحامية رسمية رفيق طه
***************

. القـــلـــب .........................
مهمــــــا كـــبر الســــن ...القــلب عمـــره ما يقــدر يبطـــل دق
ولــــو خـــــبط الحــــب عـــــلى بـــابه ...عمره ما هــيقول لأ
ما يهمــــــوش كـــــلام العــقــــل مهمــــا كــــــان حـــــــــــق

دى الحـياة من غير حــــب ...عربية عطلانـــة وعاوزة الزق
هههههههههههه رباعية ...على عوض 
***************

غابني قمري.. *(..غابني قمري..)* 
عادية هي الليالي...
وكتبتني بدفاترها...
صداه النحيب...!!؟

ذاب عمري..
وكان جلدا...
بطعم المرار..
وبقيت رغمه..
ذاك المهيب..!!؟
توالى قهري...
فتندرت القوافي..
والحروف تعالتني..
فأخطأت وتصيب...!!؟
فيا ليل الطول..
متاه غدك يمرني...
وديار الحلم...
مداد تسكنني..
ويعودني ضيا..
القمر شعاعا...
وبالليل بثمال..
العشق يدانيني..
طلال الحبيب..!!؟
بقلمي الشاعر*(جمال عشا)* 
****************

اليك اشتقــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت
..ليك اشتقت يا قلمي ............... قصيدة لساهر الاعظمي 
تصارحني وتغلق فمي 
تعانقني وتطرد المي 

احكي لك عن اشواقي عن احلامي 
عن دمي
عن اشياء ترقب المي
تسافر يا قلمي عبر حروفي
لترسم على الورق احلام خوفي
وتكتب المستحيل في بحر شوقي
تذلل الامل في اشواقي في شوقي
تقتل الاحلام في مناماتي
وتسرق الايام في شوق عباراتي
ترسم المستحيل على ورقي
تحاكي حروفي شدة عرقي
وتتامل شغفي وتحاكي نزف حروفي
لترصفها وتمشي بين اروقتها متوجا بكبرياء
مبتسما بحياء وبكل جمال الحياة
لتقطر نقطتين من حبرك الارجواني على الورق
لتقول ان للغد بداية لكل حكاية وليس هي
النهاية
ساهر الاعظمي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 
**************
رباعيات الأحزان (( خليك قريب ))
( للحزن في قلبي مكان )
خليك قريب
مني حبيبي
ولا تسبنيش
أنا من بعدك
إنت يا عمري
ما أقدرش أعيش
والشوق ولهفت قلبي
ياروحي
ما بتنتهيش
وعنيك تأخذني
وتعيش في حضني
بعدك ما ليش
صعب الفراق .... .. ....
مقدرش أعيش ولا يوم بعدك
صعب الفراق .... .. ....
وفضلي أيه ياحبيبي بعدك
غير الدموع ... .. ... غير الحنين
غير الليالي المجروحين
علمني أنسى الحب
قبل ما نفترق
علمني قسوة قلبك
عمري بينسرق
لم الحنين ... بيع الهوي
خلينا ذكرى في الهوي
لم الحنين ... بيع الهوي
جرح الحبيب ما لوش دوي
كلمات الصدق
فارس الليل الحزين
محمد عطيه محمد 
**************** 
.. اللي انا بعشقه ..
اللي انا بعشقه
الله يباركلي فيه

سميته حبيبي
ومجنن قلبي ليه..!!
هادي في نظرته
راسي في خطوته
الخجل أهم سماته
والأمل كل صفاته
ربٍ يجمعنا سوا
ويوفقنا لبعض
ونعيش في أحلي هوي
نطير بُه من ع الأرض
مع اللي بعشقه..
اللي انا بعشقه
بين إديه بلائي
حُب ودفي وحنين
وجوه عنيه حياتي
مرسومه بلون جميل
هو العزيز الغالي
اللي واهبله حياتي
روحي وقلبي وعنيا
فرحتي.....
اللي عليها بميل
بحبك ومش كفايه
قوليلي اعمل ايه
الاسم انت والهوايه
وعنواني اللي بدور عليه
انت اللي انا بعشقه
ونفسي أدوب في عنيه..
ماهر البساطي.. 
*************

سورية عراقة التاريخ...في أدب وفلسفة
الأديب عبد القادر زرنيخ.
.
.
نثر...فصحى.
.
.
أراك عصي الدمع ياوطني
تشهق الأوجاع أوجاعا
وتزرف الآهات دموعا وأنات
بشراك ياوطني
ياعراقة التاريخ
وفخر الأمجاد.
.
.
ستبقى سورية عاصمة السلام
ماذا أقول للتاريخ عنك يا بلاد الثقافة
أقلامي خجولة حزينة
تتلعثم في إيصال الرسالة.
.
.
أسلحة لمن كل هذه الأسلحة
أ لقتل الأطفال الرضع أم الشيوخ
ألقتل الشباب زهور المستقبل أم أمهاتنا
لاتحزن أيها التاريخ
ستتحول كل قنبلة زهرة
وبكل زهرة براعم من حبات السلام والإنسانية.
.
.
سورية يا عراقة التاريخ
كيف أخبر التاريخ ان العربان خانوا إنسانيتك
كيف أخبره أن العربان لم يلثموا جراحك
بل زاد الجرح جراحا والدمار دمارا.
.
.
سورية يا حبيبة لاتحزني
لن أترك جنسيتك يوما
وسأبقى أقول
موطني موطني يا حدائق السلام وسماء المحبة
لن تهنأ أقلامي إلا بصفحاتك المقدسة
لن تهنأ حروفي إلا بأبجدياتك المزركشة.
.
.
هيهات هيهات يا أمم العالم أن تسقط سورية
ها هو محمد نبينا يبشرنا القوة والنصر
والمسيح يبشرنا بالسلام
والله حي قيوم يرى وبرحمته نستغيث.
.
.
توقيع....عبد القادر زرنيخ

*************

قصيدة الحمام
========
هوايتى كانت برضه زمان اربى بط ويا حمام 
واعمل لهم غية اقفاص عشس حمام اشكال والوان 
ويعنى بالحب والتدريب اصبحنا زى حبيب وحبيب 
افهم لغاتهم واكلمهم ولا شئ يحول بينى وبينهم
وفى كل عش عيلة صغيرة راجل وست وعيشة جميلة
ويفقسوا فى حمام لصغار ويكبروا ويصيروا كبار
فى دورة كاملة من ازمان تشبه حياتها حياة انسان
نفس المشاكل والاحوال وكمان مشاعر بالعرفان
احبهم ويحبونى وصغارهم يبقوا فى عيونى
واصبحوا هم جيرانى وكمان حياتى ولسانى
وكل عيلة ليها اسماء انادى عليهم اى نداء
صفارة خاصة لكل فصيل ويفهموا وبيجوا طايرين
ده عش سلوى ويا كريم وده عش مروة ويا سمير
عايشين سوا احباب احباب لا يهم قوة ولا حتى كباب
اساسه حب ومودة مفروش بريش ويا مخدة
سبحانه ربى جل علاه بيسبحوا ده بحمد الله
ازاى يطيروا كده بجناحات ولا يقعوا مرة ولاانتكاسات
والام تدى صغارها حنان والاب يدى برضه امان
ويعلموهم فن الطيران ويرفرفوا ده برمز سلام
واحب اتابعهم فترات ويعلمونى حاجات وحاجات
والصوت بتاعهم اسمه هدير كله معانى وفن كبير
وبأفهمه وبدون تعبير وبيفهمونى بدون تغيير
والحب يخلق يعنى كتير احاسيس جميلة بالتدريب
زى مايعنى اسود وكتير تصير صديقة بالترويض
ويطيروا عندى بعد العصر فى جولة حرة فى ربوع مصر
ولازم يطيروا اسراب اسراب مع بعض دايما كده احباب
وانده لهم بأعلام وصفير يجوا بسرعة يسابقوا الريح
ويحكوا لى برضه عن اخبار ايه اللى يجرى ليل ونهار
ويسألونى يعنى كتير ليه ناس تلوث نهر النيل
ويرموا فى زبالة وقاذورات وعوادم مصانع ومخلفات
وناس فقيرة وناس اشرار وناس حتدخل جنة ونار
واقول دى حكمة فى خلق الله سبحانه ربى جل علاه
حتى الطيور شايفة الانسان بيضر يعنى اخوه الانسان
يارب يا عالم بالحال اصلح لنا جميع الاحوال.
مع تحيات الفقير الى الله
ياسر شرف 
*******************


مخلوق صغنن جوا كون فسيح
وصوتى ديما زى ملايين بتصيح
وكلمتى بريئة جوا القلوب بتطيح
معرفش الون كلامى الحبر منى يسيح
والوش واحد موش جاحد يعنى تقولو مليح
يعنى مليش فى النتش والهبش عنهم بوشى بشيح
والمليطة ومس الجوخ بردو منهم شحيح
مخلوق انا بكتب زى ما بيكتب اى فصيح
وكلمتى همتى وسكتى زى ماتودينى بروح
من طينة زى ملاين الناس من طين يطير فى الريح
ولا عمرى اقبل انكسر ولاقلمى يبقا كسيح
ولا اعرف العجز يوم ولا اقبل اكون مجروح
ولسانى ديما حصانى فارس فى حقى صريح
ولا اقبل فيوم اتهان ولا اكتب فى ظلم مديح
ولا عفريت يخوفنى ولا جنى يلبسنى وحاطط قلبى جوا ضريح
مخلوق صغنن جوا كون فسيح
لسانة فصيح ولا بيصيح بوش مليح
فضلة جناح يطير فى الريح
الشاعر يسرى خليفة

*************** 


لماذا هذا العتب...
خبريني وما السبب...
لا تجعلينا...
لنارك...حطب...
لربما...
في روحك...
العطب...
وحرفك....
لنا احتطب...
ربما...تمزق قلبك...
او بقت فيه...
اثار...من العشق...
ونُدب...
لكننا...صدقينا...
ما كنا السبب...
فلا...تشمتي...
بنا...الدنيا...
لا تُريهم...
بنا العجب...
فسنين طوال..
شعركِ...
بآثار...عشقي...
اختضب...
وسنين...طوال...
اسقيك...حبا....
وما يومآ...نضب...
الاستاذ جليل الشمري

***************



مولاتى 0000 عبدالمنعم عدلي
مولاتى ومليكه فؤادى
اْغار عليك من نسمات الهواء
اْغار عليك في الطرقات
مولاي
سيدى ومولاي
اْحبك يابدر السماوات
اْحبك كااْطفال النجمات
عندما تولد في سماء العشاق
مولاتى ياشمس واْشرقت في ليله ظلماء
فااْضاْت الكون من حولي
واْستبنت الطرقات الظلماء
مولاي
اْهبط اْليك من سماوات الدجى العلياء
علنى اْجدك مرسي لفؤاد الهيفاء
واْرسم بقدماي علي طرقات العشاق
مهدا تصبوا اْليه من الاْشواك
مولاتى
اْستمد من شمسك نورا
ومن حنانك عطفا في الاْجواء
يااْخذنى الي مهدك عبر الطرقات
واْرتشف من نسماتك رحيق الحياة
بقلمى عبدالمنعم عدلي 
********************* 

مجنون ليلىٰ
""""""""""
"
أنا لما اقول الشعر أنت أقصدك 
و لما أكتب لابد أتخيل عيونك

على وجه الكتاب حتماً أرسمك
أحس الحبر من ريحة عطورك

حتى الورق صار مثلي يعشقك
و مع القلم يحب يغازل فتونك

متردد الحرف يخاف ما ينصفك
وين قاموس يحوي شمولك ؟

يحلىٰ الكلام لما أنت أتصورك
أن بدا ألف مني تتبعني ننونك

هيمان القلم لما دوم يتخيلك
صبح سكير و الخمره وصوفك

يبدأ القصيد و ينهيه يتآملك
و بعدهُ ما تعدىٰ حتى رموشك

مره يرسمك ورود مره يرسم ملك
مره يقف أنتباه يحترم حضورك

حتى المعاني هم صارت تعرفك
و دولة الشعر تعتمد دستورك

أنا و القلم و الورق أحترنا معك
حتى اللُغات غرقت في بحورك

سبحانهُ الصانع كيف صورك
و ليلىٰ خلاك و أنا مجنونك
"
"
بقلمي/ عاطف حارس نور

**************

مختارات الحرافيش و همسات استثنائية الاليكترونية بقلم / /  وداد مظلوم / محمودبكرشلطف / المحامية رسمية رفيق طه / هههههههههههه رباعية ...على عوض  / بقلمي الشاعر*(جمال عشا)* / ساهر الاعظمي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ / محمد عطيه محمد / ماهر البساطي.. / توقيع....عبد القادر زرنيخ
ياسر شرف / الشاعر يسرى خليفة / الاستاذ جليل الشمري / بقلمى عبدالمنعم عدلي /  
بقلمي/ عاطف حارس نور
Olever Twest


عنوان الموضوع: "مختارات الحرافيش و همسات استثنائية الاليكترونية بقلم / / وداد مظلوم / محمودبكرشلطف / المحامية رسمية رفيق طه / هههههههههههه رباعية ...على عوض / بقلمي الشاعر*(جمال عشا)* / ساهر الاعظمي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ / محمد عطيه محمد / ماهر البساطي.. / توقيع....عبد القادر زرنيخ ياسر شرف / الشاعر يسرى خليفة / الاستاذ جليل الشمري / بقلمى عبدالمنعم عدلي / بقلمي/ عاطف حارس نور Olever Twest"

إرسال تعليق

الاعضاء